Marilou Evelo (1961)

Marilou Evelo studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem en aan F.I.T. (Fashion Institute of Technology) in New York, waar ze geruime tijd heeft gewoond en als free-lance ontwerper van knitwear heeft gewerkt.

Voor de ontwerpen die in Peru en Bolivia gerealiseerd werden, was ze verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole. Hiervoor was het noodzakelijk dat ze regelmatig naar deze productielanden afreisde.

In Peru maakte ze kennis met een rijke textieltraditie die 5000 jaar geleden begon. Textiel bezat een bijzondere status. Zo gebruikten de Inca’s het niet alleen om zich te kleden maar ook als symbool van macht en identiteit, als offerande of als ruilmiddel. 

Deze informatie en het hedendaagse unieke handwerk geworteld in lokale tradities, gecombineerd met het sociale aspect van samen borduren, vormen de inspiratie voor het borduuratelier dat ze jaren later zou oprichten. Een project waar haar talenten en de behoeften van de samenleving elkaar kruisen.

Ze is zich bewust van het feit dat kleding een vorm van communicatie is en impact heeft op de wereld om ons heen. In deze tijd van massaproductie en overconsumptie wil ze de focus leggen op de maakster en niet alleen op het product. En daarmee een herwaardering van handwerk creëren.

Een mooie manier om een kwetsbare groep in de samenleving, de vluchtelingenvrouwen, aandacht te geven. Samen borduren aan een project, aan dezelfde tafel zorgt voor gezelligheid in een sfeer van wederzijds respect. Bovendien helpt het borduren goed tegen stress, het werkt ontspannend voor deze vrouwen die veel aan hun hoofd hebben. Het borduren is het ultieme verlangzamen, daarbij is er ruimte voor gesprek. Een belangrijke dimensie in een jachtige samenleving. Er worden jasjes geborduurd met een verhaal. Op bestelling of als onderdeel van een borduurproject waarmee deze doelgroep aandacht vraagt in de media. De geborduurde jas is in dat geval een metafoor voor een jaarlijks terugkerend thema. (Internationale Vrouwendag, Wereldvluchtelingendag en de Vredesweek).

De deelnemers van About a Jacket zijn afkomstig uit 9 verschillende landen. Er is een grote rijkdom aan verschillende culturen in het atelier. Binnen de universele taal van het borduren ontwikkelt iedere deelnemer haar eigen handschrift en individuele smaak. Er wordt gewerkt aan ieders talenten en persoonlijke groei.

Marilou ziet het als haar taak om de creatieve processen te bevorderen tijdens de borduurochtenden, alsook het opzetten van diverse projecten. Het naaldwerk heeft een emotionele waarde. Niet iedere deelnemer heeft een borduurervaring. Dat is ook niet noodzakelijk, zolang er maar affiniteit mee is. Met stof en draad kunnen zij iets delen van zichzelf. Alhoewel er allerlei borduurtechnieken worden aangeboden omarmen wij de schoonheid van de imperfectie.

Met het borduren begint de zoektocht naar de eigen identiteit. Het identiteitsbesef is het fundament van het je thuis voelen en wordt vervolmaakt wanneer gedragen door de omgeving. Dit is een fundamenteel onderdeel van het integratieproces.

Marilou Evelo

Oprichtster/Ontwerpster van About a jacket